П Р О Т О К О Л
Гр. Добрич, 14.03.2018
година.
ДОБРИЧКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, Гражданско отделение, в публично съдебно заседание
на четиринадесети март две хиляди и осемнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕЛИЦА СТОЯНОВА
При участието на секретаря П.
ПЕНЕВА сложи за разглеждане гражданско дело № 343 по описа за 2017 година.
На именното повикване в 14:00
часа, се явиха:
ИЩЦОВАТА
СТРАНА - КОМИСИЯ ЗА ОТНЕМАНЕ НА НЕЗАКОННО ПРИДОБИТО ИМУЩЕСТВО редовно призована, се представлява от Д.Д.Г.–
старши инспектор в ТД – Варна, съобразно представеното по делото пълномощно от 20.04.2017 год.
ОТВЕТНИКЪТ
– Д.И.Д. редовно призован не се явява, представлява се от адвокат П.П., редовно
упълномощена, приета от съда от днес.
ВЕЩИТЕ
ЛИЦА:
Инж.Е.С.Ж.
редовно призован се явява.
Инж.Н.Л.С.
редовно призован се явява.
ПО ХОДА НА ДЕЛОТО
Ст.инспектор ГЕЦЕВА: Моля да
се даде ход на делото.
Адв.П.: Да се даде ход на
делото.
СЪДЪТ констатира наличието
на процесуална пречка за разглеждане на делото в днешно съдебно заседание,
предвид следното:
Съдебното производство е
образувано по искова молба, вх. № 4795/ 21.07.2017 г., с която Комисията за
отнемане на незаконно придобито имущество /КОНПИ/, с БУЛСТАТ ***,
представлявана от Председателя П.Г.Д., е предявила против Д.И.Д. ***, с настоящ
адрес ***, искове по чл. 74 от ЗОПДНПИ /отм./, внасянето на която пред местно
компетентния Окръжен съд е било инициирано по решение № 308/ 19.07.2017 г.
Решението за иницииране на съдебно производство следва решението за образуване
на производство пред самата Комисия, взето под № 157/ 19.04.2017 г. От
приложеното по делото уведомление от Окръжна прокуратура гр. П., изпратено до
ТД на КОНПИ гр. Б.е видно, че същото е изпратено на 16.04.2013 г. и е постъпило
в адресата под № УВ 992/ 23.04.2013 г. Независимо, че решението за иницииране
на съдебно производство за отнемане на незаконно придобито имущество е издадено
в тримесечен срок от вземането на решението за образуване на производство пред
Комисията, настоящият състав на Окръжния съд намира, че не е спазена
разпоредбата на чл. 27 ал. 1 от ЗОПННПИ /отм./, предвид следното:
Производството по ЗОПДНПИ
/отм./ е особено и се осъществява в две фази. Първата се развива пред КОНПИ и
започва с постъпване в Комисията на уведомление по чл. 25 от ЗОПДНПИ /отм./, че
съответното лице е привлечено като обвиняем за някое от визираните в чл. 22
ал.1 от ЗОПДНПИ /отм./ престъпления. Въз основа на постъпилото уведомление
директорът на съответната териториална дирекция на КОНПИ назначава проверка,
която съгласно чл. 27 ал. 1 от ЗОПДНПИ /отм./ може да продължи до една година.
В едномесечен срок от приключването ѝ директорът на съответната
териториална дирекция изготвя доклад до КОНПИ със заключение за удължаване
срока на проверката, за прекратяването й или за образуване на производство по
закона – чл. 27 ал. 4 от ЗОПДНПИ /отм./. При дадено в доклада заключение за
продължаване срока на проверката КОНПИ постановява решение по чл.11 ал.1 т.2
във вр. с чл.27 ал.2 от ЗОПДНПИ /отм./ за удължаване срока на проверката с шест
месеца. При дадено в доклада заключение за образуване на производство, КОНПИ
може да постанови решение за отказ – чл.11 ал. 1 т. 3 или решение за образуване
на производство – чл. 11 ал. 1 т. 1 пр. I от ЗОПДНПИ /отм./. В
едномесечен срок от приключване на производството директорът на териториалната
дирекция внася мотивиран доклад по чл. 61 ал. 1 от ЗОПДНПИ /отм./ и в
едномесечен от внасяне на този доклад КОНПИ трябва да се произнесе с решение –
по чл. 11 ал. 1 т. 4, вр. чл. 61 ал. 2 т. 1 от ЗОПДНПИ /отм./ за прекратяване
на производството или по чл. 11 ал. 1 т.1 пр. III, вр. чл. 61 ал. 2 т. 2 от ЗОПДНПИ /отм./ за
предявяване на иск за отнемане на незаконно придобито имущество.
Липсва разпоредба, която
изрично да поставя срок, в който КОНПИ да постанови решение по чл.11 ал.1 т.1
предложение първо от ЗОПДНПИ /отм./ за образуване на производство, но съдът
счита, че това следва да се осъществи в едномесечен срок от приключване на
проверката. Изводът следва от съпоставката на уредбата относно проверката,
изготвянето на доклада за нея и вземането на решение по този доклад, и уредбата
на осъществяване на производството след образуването му, изготвянето на доклада
за него и вземането на решение по този доклад. Така в закона са въведени
срокове за внасяне на доклада от образуваното производство и за вземане на
решението по чл. 61 ал. 2 от ЗОПДНПИ
/отм./, без за самото производство да е въведен срок за провеждането му;
за разлика от това за предхождащата образуването на производството проверка е
въведено изискване за срок не само за внасяне на доклада от нея, но и за самата
проверка. Щом като приключващите образуваното производство /на чиято
продължителност законът не отдава значение/ действия трябва да бъдат
осъществени в установени в закона срокове, то финализиращите проверката /на
чиято продължителност законът акцентира/ действия не би следвало да могат да се
осъществят безсрочно. В частност това се отнася до решението по чл. 11 ал. 1 т.
1 от ЗОПДНПИ /отм./ за образуване на производство, постановявано въз основа на
доклада за проверката, подлежащ на внасяне в едномесечен срок от приключването ѝ. След като друго не е посочено и с оглед
изложеното се налага изводът, че решението за образуване на производство следва
да бъде постановено в едномесечен срок от изтичане срока на проверката.
Срокът за извършване на
проверката и свързаният с него срок за образуване на производството започва да
тече от датата на постъпване на уведомлението по чл. 25 от ЗОПДНПИ /отм./, на
която дата КОНПИ бива сезирана да упражни правомощията си по закона. Срокът е
преклузивен. По този въпрос съществува и различна съдебна практика, но съдът
счита, че следва да възприеме становището, застъпено в решение № 323/
18.01.2018 г. по гр. д. № 5291/ 2016 г. на IV г. о. на ВКС на РБ. То е
постановено по спор по ЗОПДИППД /отм./, но принципно производствата по двата
закона са уредени по идентичен начин. Съществуват и разлики – продължителността
на сроковете за проверка, липсата на изискване в ЗОПДИППД /отм./ за доклади от
проверката и от производството, влязлата в сила осъдителна присъда срещу
проверяваното лице като предпоставка по чл. 27 ал. 2 от ЗОПДИППД /отм./ за
внасяне на мотивирано искане в съда. Различията, обаче, не касаят характера на
проверките и производствата по двата закона и техните задължителни елементи.
Преклузивният характер на
срока за извършване на проверката и образуването
на производство по ЗОПДНПИ /отм./ следва от текста на чл. 27 ал. 1 и 2 от
ЗОПДНПИ /отм./. Ако срокът бе инструктивен, и без разпоредбата на алинея втора,
КОНПИ би могла да извършва проверка и да се произнесе за образуване на
производство в неопределено време след изтичане на едногодишния срок по алинея
първа. Фактът, че законът изрично предвижда срокът за проверка да бъде
продължен и продължаването да се осъществи с решение на КОНПИ /а не просто
фактически/, означава, че срокът не е инструктивен. С разпоредбата на чл. 27
ал. 2 от ЗОПДНПИ решението на КОНПИ е въведено като условие проверката да
продължи и след изтичане на година, което означава, че законът не допуска
проверката да продължи след изтичане на едногодишния срок фактически и без
решение за продължаването му. Това означава, че срокът за проверка е
преклузивен и при положение, че изтичането му поставя началото на едномесечния
срок за произнасяне по резултатите от проверката, то той също е преклузивен. Да
се приеме друго означава да се предостави на КОНПИ правомощие да може да
действа неограничено във времето и да въздейства неблагоприятно върху правната
сфера на проверяваното лице, без произнасяне по същество от самата нея. Това
противоречи на принципите на законоустановеност и пропорционалност, поради
което и КОНПИ трябва да образува производството /ако намира, че са налице
предпоставките за това/ в рамките на
срока по чл. 27 ал. 1 /а при продължаване - и ал.2/, последван от срока по чл.
27 ал. 4 от ЗОПДНПИ /отм./. С изтичането на този срок правомощията на КОНПИ се
погасяват.
В настоящия спор, при
отчитане датата на постъпване на уведомлението по чл. 25 от ЗОПДНПИ/отм./,
срокът по чл.27 ал.1 от закона е изтекъл на 23.04.2014 г. Дори срокът на
проверката пред самата Комисия да е продължаван по реда на чл. 27 ал. 2 от
ЗОПДНПИ /отм./, каквито данни не са налице, от този период до датата на
иницииране на съдебното производство против Д.И.Д. е изтекъл период от няколко
години, многократно надвишаващ преклузивните срокове по чл. 27 от ЗОПДНПИ
/отм./. След като решението по чл. 11 ал. 1 т. 1 от ЗОПДНПИ /отм./ за
образуване на производство е трябвало да бъде постановено най-късно на
23.04.2014 г., то решение № 157/ 19.04.2017 г. на КОНПИ, с което срещу
ответника Д.И.Д. е образувано производство за отнемане на незаконно придобито
имущество, е постановено след изтичане на преклузивния срок за това. Към датата
на образуване на производството правомощията на КОНПИ са били преклудирани,
както е било преклудирано и материалното право на Държавата за отнемане от
ответника на незаконно придобито от него имущество.
В тази връзка Окръжният съд
намира предявените искове за процесуално недопустими, които като такива и не
подлежат на разглеждане. Не е налице основание за даване ход на делото и
производството по делото да се прекрати.
Водим от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И : № 142
НЕ ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
ПРЕКРАТЯВА производството
по гр. д. № 343/2017 г. по описа на ДОС.
Определението подлежи на
обжалване пред Апелативен съд – Варна с частна жалба в едноседмичен срок от днес.
ДЕЛОТО
приключи в 14:15 часа.
ПРОТОКОЛЪТ
е изготвен на 15.03.2018 год.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕКРЕТАР: