М О Т И
В И
по присъда № 3/15.02.2018г. по н.о.х.д.№ 405/2017г.
по
описа на ***ки окръжен съд
Срещу подсъдимия Б.И.О. е
повдигнато обвинение за това, че на 01.05.2016г., по
път III-7106, на около
В съдебно заседание повдигнатото
обвинение се поддържа от представителя на ДОП, като се пледира за признаването
на подсъдимия за виновен в извършване на горевизираното престъпление с налагане
на наказание „лишаване от свобода” за срок от 8 години, което след съответната
редукция с една трета, да бъде изтърпяно при първоначален общ режим.
Частните обвинители и техният
повереник също пледират подсъдимият да бъде признат за виновен по повдигнатото му
обвинение, респективно да му бъде наложено наказание около средния размер,
предвиден в закона, което след редукцията с една трета, да не бъде по-малко от
5 години лишаване от свобода, с постановяване на ефективно изтърпяване.
Подсъдимият на
основание чл.371, т.2 от НПК прави пълно признание на фактите, изложени в
обстоятелствената част на обвинителния акт и изразява съгласие да не бъдат
събирани доказателства за тези факти. Защитникът на подсъдимия в съдебно
заседание релевира, че са налице превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства и пледира да бъде наложено наказание в законоустановения минимум,
което да бъде съответно редуцирано с една трета.
Подсъдимият се
солидаризира с искането на защитника си и при предоставената последна дума заявява,
че се признава за виновен и съжалява за извършеното.
След като обсъди
събраните в хода на съдебното следствие доказателства, съдът намира за
безспорно установено от фактическа страна следното:
На
01.05.2016г., около 17:00часа, по път III-7106,
в участъка град *** – град ***, след село *** свидетелят Е.Й.А. управлявал лек автомобил „БМВ 530Д“ с
рег. № ***, собственост на племенника му – свидетелят Е.Л.Р., който пътувал
заедно с него на предната седалка до шофьора. Заедно с тях, на задната седалка
били приятелката на последния – свидетелката П.Х.П. вляво, зад шофьора, майка й
– свидетелката А.П.И., седяща в средата и вдясно на задната седалка –
свидетелят С.И.А. – негов братовчед. Целта на пътуването била посещение на възходяща
родственица на изброените по-горе свидетелки за Великден.
През
цялото време свидетелят Е.А. управлявал поверения му автомобил с разрешената и
около разрешената за извън населени места скорост. След излизане от посоченото
населено място, докато карал по прав участък на пътя, дочул силен рев на
застигаща го кола и простъргване на гумите като „от дрифт“. В момента, в който
забелязал, че това МПС – лек автомобил „Опел Астра“ с рег.№ ***се намира отляво
на неговия и го подминава, видял как изведнъж водачът му – подсъдимият Б.И.О.
рязко завива вдясно и колата му се завърта около оста си пред неговия автомобил.
Поради малкото разстояние между двата автомобила и за да избегне челен удар,
той отклонил надясно волана и управляваната от него кола се ударила в крайпътно
дърво. Непосредствено след това и другият автомобил преустановил движението си вдясно,
в затревения денивелиран пътен банкет.
След
удара в дървото, свидетелят Е.А. усетил силна болка в десния си крак, но успял
сам да излезе от колата. Свидетелите Е.Р. и С.А. също се измъкнали, като
последният от тях помогнал и на свидетелките П.П. и А.И. да излязат навън.
След инцидента
свидетелите Е.А. и А.И. били приети в Ортопедично отделение на „МБАЛ-***“-АД – ***,
а подсъдимият, който е неправоспособен водач и неговата по данни от делото
биологична дъщеря – свидетелката С.Р.А. напуснали местопроизшествието. Другата
му дъщеря – свидетелката Д.Р.А. и свидетелят К.А.М., намиращи се също в колата,
останали до пристигането на съответните полицейски органи и медицински екипи.
В хода
на досъдебното производство с оглед изясняване на делото от фактическа страна и
разкриване на обективната истина са били назначени множество експертизи: автотехнически,
съдебномедицински експертизи на живо лице, съдебномедицинска експертиза за аутопсия
на труп, комплексна съдебномедицинска, трасологическа и автотехническа
експертиза и химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или
друго упойващо вещество в кръвта на свидетеля Е.Й.А..
От
назначената по досъдебното производство автотехническа експертиза/л.65-68/ се
установява, че при извършения оглед по кормилния механизъм, окачването на
предния мост, задния мост, ходовата част и спирачната система и на двата
автомобила няма повреди, които да са съществували преди произшествието и които
биха могли да бъдат причина за неговото настъпване. Установените повреди по кормилния
механизъм и окачването на предния мост на лек автомобил „БМВ 530Д“ с рег. № ***
са настъпили при удара в крайпътното дърво.
С оглед
проверката на показанията на участниците в пътно-транпортното произшествие, че
е имало съприкосновение между двата автомобила (Подсъдимият твърди, че е имало след изпреварването на
другия автомобил, удар в задната част на автомобила му, а свидетелят Е.А. и
другите лица, пътуващи с него – в предната лява част на неговия автомобил, преди завършване на изпреварването от другия автомобил.), е изготвена комплексна трасологическа и
автотехническа експертиза № 14 ведно със снимков материал/л.90-97/, като видно
от заключението на вещите лица е, че при извършения оглед и на двата процесни
автомобила по цялата им външна повърхност не са били установени следи от
съприкосновение между тях.
В хода
на досъдебното производство е изготвена и автотехническа експертиза/л.101-114/,
с която се установява следното:
- Непосредствено
преди произшествието лекият автомобил „БМВ 530Д“ с рег. № *** се е движел със
скорост около
- При
скорост на движение 98.99км/ч опасната зона на спиране на лекия автомобил „БМВ
530Д“ с рег. № *** е имала дължина около 88м. При скорост на движение
-
Непосредствено преди произшествието лекият автомобил „Опел Астра“ с рег.№ ***се
е движел със скорост около
- При
извършването на маневрата изпреварване в момента, в който лекият автомобил
„Опел Астра“ с рег.№ ***е започнал да навлиза в лентата за движение по посока
град ***, той се е намирал вляво от лекия автомобил „БМВ 530Д“ с рег. № ***,
като предната броня на първия автомобил се е намирала на разстояние 1.93-4.14м
по напред от предната броня на втория автомобил.
- При
завършването на маневрата изпреварване, в момента, в който лекият автомобил „Опел Астра“ с рег.№ ***се е
установил в лентата за движение по посока град ***, разстоянието между задната
му броня и предната броня на лекия автомобил „БМВ 530Д“ с рег. № *** е било
около 6.44-8.65м.
В тази
връзка експертът е дал крайно заключение, че за да бъде извършена безопасно
маневрата изпреварване, при завършването на тази маневра и прибиране в лентата
за движение по посока град ***, лекият автомобил „Опел Астра“ с рег.№ ***е
следвало да осигури минимална безопасна дистанция от
За да
бъде установен размера на причинените имуществени вреди по делото, е била
изготвена и автотехническа експертиза с оценъчен характер/л.70-75/, при която е
констатирано, че възстановяването на лек автомобил „БМВ 530Д“ с рег. № *** с
цел отстраняване повредите му, нанесени при произшествието на 01.05.2016г. и
бъдещата му експлоатация по предназначение е невъзможно. Пазарната стойност на горевизирания
автомобил към датата на произшествието – 01.05.2016г. е била 8 900.00/осем
хиляди и деветстотин/ лева.
При
изготвената в хода на досъдебното производство съдебномедицинска експертиза за
аутопсия на труп № 48/2016г./л.84-87/, извършена след първоначалната съдебномедицинска
експертиза на живо лице № 30/2016г./л.80-82/, вещото лице е визирало, че при
огледа и аутопсията върху трупа на А.П.И. са установени следните увреждания:
коремна травма – субкапсуларен хематом на слезката с начална организация,
наличие на кръв в коремната кухина; счупване на ребра двустранно; счупване на
голям пищял на дясната подбедрица с извършена оперативна интервенция и
поставяне на Т-образна плака; множество кръвонасядания по лицето и крайниците;
обща анемия на вътрешните органи, като причината за смъртта й е коремната травма
– кръвоизлив под капсулата на слезката, с последващо разкъсване на капсулата и
вътрекоремен кръвоизлив, довела до остра кръвозагуба.
В
допълнение експертът уточнява, че установените увреждания са резултат от удар с
или върху твърди тъпи предмети и биха могли да се получат вследствие на
настъпилото ПТП.
Съгласно
експертното заключение, обективирано в съдебно медицинска експертиза на живо
лице № 31/2016г./77-78/ пострадалият Е.Й.А. е получил следните травматични
увреждания: счупване на дясна бедрена кост; оток и разкъсно-контузна рана на
челото и ожулвания по пръстите на двете ръце, като счупването на дясна бедрена
кост е довело до трайно затруднение движението на долен десен крайник за период
от около 5-6 месеца, а останалите увреждания в своята съвкупност са обусловили
временно разстройство на здравето, неопасно за живота.
Видно от
назначената и изготвена по делото химическа експертиза, е че по време на настъпилото
ПТП в кръвта на свидетеля Е.Й.А. не е констатирано наличие на алкохол/л.98/, а
по отношение на подсъдимия Б.И.О. не е било извършено аналогично изследване,
тъй като е бил напуснал местопроизшествието.
С оглед
изясняване на точния механизъм на настъпване на пътно-транспортното произшествие,
както и на телесните увреждания на пострадалите лица, е била назначена и
изготвена комплексна експертиза/л.115-123/, като експертите в областта на
техниката, трасологията и медицината са обективирали следното:
„На 01.05.2016г. около 17:00ч., по път III-7106, град ***
– град ***, по посока град *** се е движел лек автомобил „БМВ 530 Д“ с рег.№***.
Пътната настилка е била асфалтова, суха, запазена, в много добро състояние, без
неравности и повреди по нея… Произшествието е настъпило при ясно, слънчево
време и с отлична метеорологична видимост, по
прав участък на пътя с широчина на платното 7.60 м… Наближавайки мястото
на произшествието, лекият автомобил „БМВ 530 Д“ с рег.№*** се е движел изцяло
разположен в лентата за движение по посока град ***. В същия момент зад него, в
същата посока се е движел лек автомобил „Опел Астра“ с рег.№***, управляван от
неправоспособния водач Б.И.О.… Наближавайки мястото на произшествието, водачът
на лекия автомобил „Опел Астра“ с рег.№***- подсъдимият Б.И.О. е предприел
маневра изпреварване на движещия се пред него лек автомобил „БМВ 530 Д“ с рег.№***.
На около
Вследствие на възникналите моментни инерционни сили
при удара на автомобила в дървото, телата на пътуващите в него са продължили
движението си в посока напред, в резултат на което е последвал удар в
облегалките на предните седалки на пострадалата, която е била без наложен
предпазен колан.
Установените увреждания на пострадалата А.П.И.
са локализирани по предната част на тялото – лице, гръден кош и корем и
счупване на костите на дясната подбедрица, а на Е.Й.А. - в областта на десния
долен крайник и лицето.“
Описаната
фактическа обстановка, която не е спорна по делото, се установява от обясненията на подсъдимия Б.И.О.;
свидетелските
показания; автотехническите
експертизи; съдебномедицинските експертизи, съответно: на живо лице и за аутопсия
на труп; комплексна съдебномедицинска, трасологическа и автотехническа
експертиза и химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или
друго упойващо вещество в кръвта на свидетеля Е.Й.А., както и от другите приложени и
приобщени на основание чл.283 от НПК по делото писмени доказателства.
При гореизложената
фактическа обстановка, съдът намира за установено от правна страна следното:
От обективна страна подсъдимият Б.И.О.:
На 01.05.2016г. по път III –
7106, на около
Независимо, че визираните от представителя на
обвинението нарушения по закона за движението по пътищата, а именно: по чл.21,
ал.1 от ЗДв.П, по чл.41, ал.2 от ЗДв.П, по чл.42, ал.2, т.т.1 и 3 от ЗДв.П, по
чл.123, ал.1, т.2, б.»б» от Здв.П и по чл.150 от ЗДв.П, действително са били
допуснати от подсъдимия, доколкото същите не са били в пряка
причинно-следствена връзка с настъпилия общественоопасен резултат (по чл.21, ал.1 от ЗДв.П, по чл.41, ал.2 от ЗДв.П,
по чл.42, ал.2, т.т.1 и 3 от ЗДв.П)
или са били възведени като съставомерни признаци (по чл.123, ал.1, т.2, б.»б» от Здв.П и по чл.150 от
ЗДв.П), не следва да
се вземат предвид при квалифицирането на процесното деяние, поради което в тази
част, съгласно доминиращата практика на съдилищата, деецът следва да бъде
оправдан.
От
субективна страна подсъдимият О. при извършване на деянието е действал при форма
на вината „непредпазливост” по смисъла на чл.11, ал.3, пр.1 от НК. Макар да не
е предвиждал реализирането на процесния престъпен резултат, деецът безусловно е
бил длъжен и е могъл да предвиди настъпването му. Същият сам, с оглед липсата
на съответна правоспособност, се е поставил в невъзможност да предотврати
общественоопасните последици, тъй като не е успял да контролира в достатъчна
степен МПС.
Ето защо, с
описаните по-горе действия, подсъдимият О. от обективна и субективна страна е
осъществил престъпния състав на чл.343, ал.4 от НК във вр. с чл.343, ал.3,
б.»б» във вр. с ал.1 от НК във вр. с чл.342, ал.1 от НК.
Причината за
извършване на престъпленията следва да се търси в незачитането на установения в
държавата правов ред и липсата на самоконтрол.
По отношение на
наказанието:
При
индивидуализиране на наказанието на подсъдимия, съдът се съобрази не само с
предвидената в НК санкция, но и със степента на обществена опасност на конкретно
извършеното от него деяние и данните относно личността му, като констатира
следните обстоятелства от значение за отговорността му:
Подсъдимият О. е
роден на ***г***, български гражданин, с начално образование, неженен, осъждан,
тракторист, ЕГН **********.
Наличието на два
квалифициращи признака на извършеното престъпно деяние/деецът управлява МПС,
без да има необходимата правоспособност и напуска местопроизшествието/, както и
на последващо осъждане на подсъдимия също за престъпления по транспорта, обуславят
налагането на наказание над минималния към средния размер за предвиденото
престъпление, но в конкретния случай предвид чистото му съдебно минало към
момента на извършване на деянието поради настъпила реабилитация, наличието на
добри характеристични данни, липсата на образувани други наказателни производства срещу него, както и на
наложени наказания за извършени нарушения по закона за движението по пътищата,
считано от 2009г. до процесния случай, и утежненото му семейно положение (Съпругата му е починала, като той, по данни от делото, продължава
да полага грижи за двете си деца, които поради изостанало умствено развитие са с особени нужди.), дават основание на съдебния състав да определи наказание
под средния, предвиден в закона размер при условията на чл.373, ал.2 от НПК във
вр. с чл.58а от НК. В тази връзка съдът намира, че налагането на наказание
лишаване от свобода за срок от 6 /шест/ години, което след редуциране с 1/3,
води до изтърпяване на санкция лишаване от свобода за срок от 4 /четири/ години
при първоначален общ режим, би следвало в достатъчна степен да изпълни визираните
в чл.36 от НК цели на генералната и лична превенция, а именно: 1/да бъде
поправен и превъзпитан към спазване на законите и добрите нрави; 2/ да му се
въздейства предупредително и да му се отнеме възможността за некратък период от
време да върши други престъпления, както и 3/ да се въздейства възпитателно и
предупредително върху другите членове на обществото да се въздържат от подобен
род престъпни прояви.
По отношение на
веществените доказателства:
На основание
чл.111, ал.1 от НПК лек автомобил марка „БМВ 530 Д”, с рег.№ ***, оставен на
съхранение в гаража на ОД на МВР – ***, след влизане в сила на настоящия
съдебен акт, следва да бъде върнат на собственика му - Е.Л.Р., ЕГН **********
или упълномощено от него лице.
Доколкото в хода на производството, безспорно
е установено, че титуляр на правото на собственост върху лек автомобил марка «Опел
Астра» с рег.№ ***е «***»ЕООД, БУЛСТАТ ***, тъй като не е осъществено
прехвърляне на правото на собственост по надлежния ред, следва на основание
чл.111, ал.1 от НПК горевизираният автомобил, оставен на съхранение в гаража на ОД на МВР – ***,
вместо на подсъдимия, да бъде върнат на горепосоченото дружество или на
упълномощено от него лице.
По
отношение на разноските:
На основание чл.189, ал.3
от НПК подсъдимият О. следва да заплати сторените по делото разноски в
размер на 1936.01 лева по сметка на ОД на МВР – ***.
Председател: